TulipDesign Graphic Design Studio TulipDesign oferta projektów graficznych English language

Logo Know-How

"Każdy znak lub symbol, który wymaga więcej niż kilku sekund na odczytanie jego przesłania, nie spełnia swej podstawowej funkcji"
Joe Selame

Tutaj znajdziesz nasze artykuły o logo (rodzaje i cechy logo, kiedy zmieniać...) oraz poniżej pytania i odpowiedzi (FAQ).

Jak wybrać styl logo

Częstym problemem pojawiającym się w początkowym etapie tworzenia logo jest zdefiniowanie stylu w jakim powinien być projekt.

Poniżej przedstawiam najczęściej wybierane style przez klientów wraz z przykładami:

Problemy mogą się pojawić w momencie, gdy logo ma zawierać klika przeciwstawnych stylów np. elegancki i dynamiczny. Styl elegancki charakteryzuje się między innymi elementami ułożonymi w pozycji pionowej i poziomej (bez pochyłości) natomiast w stylu dynamicznym elementy najczęściej ułożone są ukośnie co nadaje wrażenia ruchu. W takiej sytuacji należy wybrać jeden ze stylów jako preferowany.

Poniżej znajduje się kilka głównych przeciwstawnych stylów logo:

Czym jest logo?

Logo jest swojego rodzaju znakiem graficznym, który przedstawia firmę czy produkt. Wyraża ono wartości, charakter i często również zakres działalności podmiotu. Logo jest symbolem, pewnym skrótem myślowym przedstawiającym ideę danej firmy czy produktu. Nie może być to ilustracja czy obrazek z dużą ilością szczegółów. Im mniej informacji ma do zapamiętania ludzkie oko, tym więcej i szybciej zapamięta mózg.

Celem logo jest zapewnienie rozpoznawalności firmy/produktu, odróżnienie od konkurecji oraz budowanie pozytywnych skojarzeń.

Kiedy zmieniać logo?

Logo nie powinno się zmieniać zbyt często. Częste zmiany wprowadzają sporo zamieszania i klienci mogą nie rozpoznawać i nie identyfikować się z marką. Jednak czasami warto rozważyć zmianę logo, a co za tym idzie wizerunku firmy czy produktu. Logo powinno się zmieniać, gdy:
  • Jest ono już przestarzałe (pod względem graficznym). Logo, które jest mało estetyczne i kojarzy się z minioną epoką, czy ustrojem politycznym może być negatywnie postrzegane przez klientów i budzić złe skojarzenia.
  • Nie oddaje charakteru organizacji. Logo, którego symbolika mija się z charakterem i ideą firmy/produktu wprowadza w błąd odbiorcę. Może to powodować zmieszanie i brak zaufania do marki.
  • Gdy firma zmieniła zakres działania. Nieraz w wyniku rozwoju firmy zmienia się lub rozszerza zakres działania, dochodzą inne branże i usługi. Wtedy logo powinno być bardziej ogólne, uniwersalne, pasujące charakterem do całości zagadnień firmy.

Rodzaje logo

Istnieją 3 typy logo:
  • Znak graficzny, czyli symbol, prosta grafika, która przedstawia wartości i charakter firmy/produktu. Na używanie samego znaku graficznego mogą sobie pozwolić tylko bardzo znane firmy, posiadające silną markę i wszędzie rozpoznawalne logo np. firma Apple, czy Nike i jej "swoosh".
  • Logotyp jest tekstem (nazwa firmy czy produktu) pisanym specjalnym fontem. Często font taki jest stylizowany w całości lub tylko poszczególne litery są zmieniane np. firma Coca-Cola, czy marka Campbell's.
  • Logotyp + znak graficzny jest najbardziej popularną i najprostszą do zapamiętania kombinacją. Połączenie tych dwóch elementów daje zazwyczaj czytelną nazwę firmy/produktu w połączeniu z graficznym elementem przekazującym idee organizacji.
example logomark example logomark example logomark
Znak graficzny Logotyp Logotyp + Znak graficzny

Cechy idealnego logo

Idealne logo powinno się charakteryzować następującymi cechami:
  • Oryginalne, wyróżniające się
  • Atrakcyjne i świeże
  • Łatwe do zapamiętania
  • Proste i jasne, oparte na podstawowych figurach
  • Ukazujące pozytywny wizerunek firmy/produktu
  • Odróżniające firmę/produkt od innych na rynku
  • Dostosowane do potrzeb organizacji
  • Reprodukowalne w różnych wielkościach, na różnych podłożach
  • Dostosowane do różnych technik drukarskich
  • Dopasowane do finansów organizacji pod względem ilości kolorów
  • Łatwe do oddania w kolorze oraz czerni i bieli
  • Oddające osobowość firmy/produktu

Wersje logo

Logo najczęściej jest stosowane w kolorach podstawowych (kolorowe). Istnieją jednak różne wersje logo, które należy stosować w zależności od tego gdzie mają być umieszczone, czy reprodukowane np. czarno-biała wersja stosowana jest często do dokumentów wysyłanych faxem.

Poza kolorową wersją logo stosuje się również warianty w odcieniach szarości, czarno-białe i w kontrze (na ciemnym tle). W przypadku, gdy w logo zastosowany jest gradient (przejścia tonalne), wtedy dodatkowo jest wersja z gradientem oraz bez niego. Wersje bez gradientu są bardzo ważne w przypadku, gdy logo ma być w przyszłości plotowane (wycinane) z folii np. na potrzeby bannerów, czy oklejenia samochodów. Również do zadrukowania długopisów itp. gadżetów potrzebne są wersje kolorystyczne bez przejść tonalnych. Jeżeli jednak logo wykonane jest na potrzeby strony internetowej, wtedy nie ma takich ograniczeń.

Wszystkie te warianty są przydatne i mogą być wykorzystywane w różnych sytuacjach, na różnych podłożach i przy użyciu różnych metod reprodukcji. Na przykład wersja w odcieniach szarości idealnie nadaje się do gazet (dzienników) drukowanych jednym kolorem.

Example


Logo Know-How: Pytania i odpowiedzi o projektach logo

Jakich powinienem dostarczyć informacji przed rozpoczęciem pracy nad nowym logo?

Zanim rozpoczniemy pracę nad nowym logo poprosimy Cię o wypełnienie formularza zamówienia i podanie nam kilku niezbędnych informacji min.:
  • Nazwa firmy/produktu, opis działalności i grupa docelowa.
  • Jakie ma być zastosowanie logo np. do druku, czy na stronę internetową?
  • Jakie kolory powinny być zastosowane, a jakie nie w projekcie logo?
Nie na wszystkie pytania wymagana jest odpowiedź, ale każda dodatkowa informacja pomoże nam wyjść naprzeciw Państwa potrzebom.

Do kogo należą prawa majątkowe zaprojektowanego logo?

Pełnia praw majątkowych zostaje przekazana klientowi wraz z przesyłanymi plikami końcowymi. TulipDesign rezerwuje sobie prawo umieszczania wykonanego logo w portfolio.

Natomiast prawa majątkowe innych propozycji logo wykonanych dla klienta (tych na które się nie zdecydował) pozostają własnością TulipDesign.

Czy możecie zrobić "facelifting" mojego logo?

Oczywiście, wystarczy, że dostarczysz nam ostatnią wersję obecnego logo i wypełnisz formularz zamówienia. Przedstawimy Ci kilka propozycji w zależności od wybranego pakietu.

W jaki sposób otrzymam nowe logo?

Standardowo przesyłamy pakiet plików logo (w różnych wersjach) pocztą email. Jeżeli Państwo wolicie pliki na płycie CD, wystarczy zapytać, prześlemy płytę CD pocztą. Istnieje również możliwość umieszczenia plików (chronionych hasłem) na naszym serwerze i skąd można je ściągnąć.

Jak wygląda proces tworzenia logo?

Rozpoczynając prace nad logo analizujemy poszczególne elementy wpływające na końcowy kształt projektu takie jak: branża, grupa docelowa, konkurencja, preferowana stylistyka i kolorystyka itp. Pierwsze koncepcje powstają najpierw na papierze. Do tego używamy ołówka, szkicownika i głowy pełnej kreatywnych pomysłów :). Dopiero w kolejnym etapie wybrane szkice przetwarzane są na wersję cyfrową.

Jakie inne usługi oferujecie poza projektem logo?

TulipDesign oferuje wykonanie projektów następujących materiałów:
  • teczki,
  • infografiki,
  • strony internetowe,
  • wizytówki,
  • papiery firmowe,
  • koperty,
  • ikony,
  • box shot-y,
  • splash screen-y,
  • kartki okazjonalne (Bożonarodzeniowe, Noworoczne, Wielkanocne, rocznice firmowe itp.),
  • broszury i ulotki,
  • plakaty,
  • standy roll-up.
Proponujemy również przygotowanie do druku wszystkich materiałów, które tego wymagają.

Zapraszamy do kontaktu, jeśli macie Państwo pytania. Chętnie odpowiemy.